A A A K K K
для людей з порушеннями зору
ДРАБІВСЬКА ГІМНАЗІЯ
Набутівської сільської ради Черкаського району Черкаської області

Освітня програма на 2022-2023 навчальний рік

Дата: 31.10.2023 10:08
Кількість переглядів: 77

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Відділ освіти, культури, молоді та спорту

Набутівської сільської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Освітня програма

Драбівської гімназії

Набутівської сільської ради

 Черкаської області

на 2022/2023 навчальний рік

 

 

СХВАЛЕНО

Рішенням педагогічної ради школи Протокол № __  від 31.08.2022 р. 

Голова педагогічної ради

____________ В.І.Савченко   

 

  

ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор закладу

загальної середньої освіти

____________ В.І.Савченко  

 

 

НАДАНО ЧИННОСТІ ТА ВВЕДЕНО В ДІЮ

Наказ № ____ від 31.08.2022 р.

Зміст

Розділ 1. Пояснювальна записка

1.1 Загальні положення освітньої програми

1.2. Призначення закладу освіти та засіб його реалізації

1.3. Опис "моделі" випускника

1.4. Цілі та задачі освітнього процесу гімназії

Розділ 2. Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою

Розділ 3. Загальний обсяг навчального навантаження

3.1. Навчальний план

Розділ 4. Опис очікуваних результатів навчальних досягнень учнів за освітніми галузями

Розділ 5.Перелік типових навчальних програм та модельних начальних програм

Розділ 6. Організація освітнього процесу

6.1. Форми організації освітнього процесу

6.2. Методи навчання

Розділ 7. Опис інструментарію оцінювання

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ І.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Освітня програма – це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом загальної середньої освіти для досягнення учнями результатів навчання. Основою для розроблення освітньої програми є Державний стандарт загальної середньої освіти відповідного рівня. 

Мета освітньої програми:

  • реалізація предметного і надпредметного змісту навчання, що забезпечує розвиток здібностей дитини, становлення її як повноцінної, соціально активної, конкурентоздатної особистості, яка володіє ключовими компетентностями (вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність);
  • забезпечення діяльнісної спрямованості навчання, яке передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практичну його спрямованість;
  • реалізацію в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньо предметних зв’язків;
  • наскрізних ліній, що є засобом інтеграції ключових і загально предметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів;
  • зосередження педагогічного колективу на цілеспрямованості, системності і єдності діяльності  в змісті освіти.

 

    1. Загальні положення освітньої програми

Драбівська гімназія Набутівської сільської ради Черкаського району Черкаської області. Форма власності комунальна.

     ЗгідноЗакону України “Про освіту”в 2022/2023 навчальному році Драбівська гімназія працюватиме:

  • 1 – 4  класи –  за «НУШ-2» (за Р.Шияном)
  • 5 клас за «НУШ»
  • 6, 7, 8 і 9 класи - по загальноосвітньому напрямку.

 

Для 1-4 класу – складена за Типовим навчальним планом Нової української школи, затвердженого наказом МОН від 08.10.2019 р. № 1272.    

 Для 5 класу – складена за Типовим навчальним планом Нової української школи, затвердженого  постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898.         

 Для 6-9 класів – складена за Типовими освітніми програмами закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405.

 

Мережа класів та учнів

Клас

1

2

3

4

5

6

7

8

9

По школі

Хлопчиків

2

4

1

2

6

4

4

2

2

27

Дівчаток

3

1

5

3

1

3

3

3

3

25

Кількість

учнів

5

5

6

5

7

7

7

5

5

52

                            

 

 

 

Структура 2022/2023 навчального року

Відповідно Закону України «Про освіту»  навчальні заняття організовуються за семестровою системою:

І семестр – з 01 вересня до 23 грудня 2022 року;

ІІ семестр – з 09 січня – по 31 травня 2023 року.

Як передбачено пунктом 8 статті 12 Закону України «Про освіту» Державними стандартами  початкової та базової середньої освіти  навчальний рік закінчується проведенням державної підсумкової атестації  для учнів 4, 9  класів.

Державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та/або якості освіти.

Упродовж навчального року для  учнів проводяться канікули:

осінні – з 24 жовтня по 30 жовтня 2022 року;

зимові – з 24 грудня 2022 року по 08 січня 2023 року;

весняні – з 27 березня  по 02 квітня  2023 року.

За рішенням педагогічної ради  (протокол № __ від 31 серпня 2022 року) навчальна практика для учнів 5 – 8  класів проводитиметься в період липня – серпня 2023  року за окремим графіком; для учнів 5-6  класів – по 3 години на день, 7 – 8 класів – 4 год; для учнів 9 класу  –  у червні, 5 год на день (Лист МОН №1/9-61 від 06.02.2008 р.)

Навчальні екскурсії проводитимуться у канікулярний період.

 

Ключові компетентності

1. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.

2. Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.

3. Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.

4. Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.

5. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).

6. Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.

7. Соціальні і громадянські компетентностіУсі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.

8. Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.

9. Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.

10. Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.

 

Наскрізні лінії

Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметівта предметних циклів; вони враховуватимуться при формуванні шкільного середовища.

Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.

Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності. 

1.      Для наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» – це формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.

2.     Метою вивчення наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи. Ця наскрізна лінія освоюється через колективну діяльність – дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо, яка розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.

3.      Завданням наскрізної лінії «Здоров'я і безпека» є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.

4.      Вивчення наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» забезпечить краще розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); сприятиме розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.

 

    1. Призначення закладу освіти  та засіб його реалізації

 

Призначення закладу освіти полягає в наданні  якісної повної загальної освіти дітям шкільного віку мікрорайону школи, забезпеченні їх всебічного розвитку, виховання і самореалізації особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.

Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності.

Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Основним засобом реалізації призначення  загальноосвітнього  закладу є засвоєння учнями обов'язкового мінімуму змісту загальноосвітніх програм. У той же час заклад має у своєму розпорядженні додаткові  засоби реалізації свого призначення, а саме

  • надання учням можливості спробувати себе в різних видах діяльності (інтелектуальної, трудової, художньо-естетичної тощо);
  • оригінальна організація навчальної діяльності, інтеграція навчальної та позанавчальної діяльності;
  • надання широкого спектра додаткових освітніх програм і додаткових освітніх послуг.

  Освітня програма, що реалізується в закладі, спрямована на: формування в учнів сучасної наукової картини світу; виховання працьовитості, любові до природи; розвиток в учнів національної самосвідомості; формування людини та громадянина, яка прагне вдосконалювання та перетворення суспільства; інтеграцію особистості в систему світової та національної культури; рішення задач, формування загальної культури особистості, адаптації особистості до життя в суспільстві; виховання громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональної держави; створення основи для усвідомленого відповідального вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм; формування потреби учнів до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення тощо.

Реалізація освітньої програми гімназії здійснюється через дварівні освіти:

  • початкова освіта тривалістю чотири роки;
  • базова середня освіта тривалістю п’ять років;

Термін реалізації освітньої програми: 2022-2023 н.р.

  1. При реалізації освітньої програми забезпечити:
  • логічну послідовність вивчення предметів, що розкривається у відповідних навчальних програмах;
  • рекомендовані форми організації освітнього процесу, основними формами якого є різні типи уроку: формування компетентностей; розвитку компетентностей; перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей; корекції основних компетентностей; комбінований урок. Також рекомендованими формами організації освітнього процесу є екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо;
  • використання в освітньому процесі сучасних інноваційних технологій, систем (методик) навчання;
  • науково-дослідницьку діяльність, участь у проектах;
  • профільне спрямування навчання в старшій школі, що сформовано закладом освіти з урахуванням можливостей забезпечення якісної його реалізації;
  • роботу з обдарованими дітьми;
  • навчання дітей з особливими освітніми потребами.
  1. Здійснити навчально-методичне забезпечення освітнього процесу, зокрема підручниками та навчальними посібниками, схваленими Міністерством освіти і науки України.
  2. Спрямувати освітній процес на задоволення потреб учнів у виборі програм навчання.
  3. Запровадити в освітній процес школи сучасні технології навчання, зокрема: проектні, інформаційно-комунікаційні, критичного мислення, інтерактивні технології, рейтингового оцінювання, окремі освітні тренди.
  4. Враховуючи особливості організації освітнього процесу та індивідуальні освітні потреби учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення сформувати варіативну складову навчального плану, спрямувати її на підсилення предметів інваріантної складової. запровадження факультативів, курсів за вибором, що розширюють обрану закладом освіти спеціалізацію, розвивають індивідуальну орієнтованість особистості та формують її всебічний розвиток.
  5. Реалізувати навчання за наскрізними лініями через: організацію розвивального освітнього середовища, роботу в проектах, позакласну навчальну роботу.
  6. Врахувати вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.

Принципи реалізації освітньої програми

  • забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності;
  • забезпечення рівного доступу до освіти без дискримінації за будь-якими ознаками, у тому числі за ознакою інвалідності;
  • розвиток інклюзивного освітнього середовища;
  • забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування;
  • науковий характер освіти;
  • цілісність і наступність системи освіти;
  • прозорість і публічність прийняття та виконання управлінських рішень;
  • відповідальність і підзвітність закладу освіти перед громадою;
  • інтеграція з ринком праці;
  • нерозривний зв’язок із світовою та національною історією, культурою, національними традиціями;
  • свобода у виборі видів, форм і темпу здобуття освіти, освітньої програми, закладу освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності;
  • гуманізм;
  • демократизм;
  • єдність навчання, виховання та розвитку;
  • виховання патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій;
  • формування усвідомленої потреби в дотриманні Конституціїта законів України, нетерпимості до їх порушення;
  • формування поваги до прав і свобод людини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, фізичного або психічного насильства, а також до дискримінації за будь-якими ознаками;
  • формування громадянської культури та культури демократії;
  • формування культури здорового способу життя, екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля;
  • невтручання політичних партій в освітній процес;
  • невтручання релігійних організацій в освітній процес (крім випадків, визначених Законом України «Про освіту»).
    1. Опис "моделі" випускника

 

Модель випускника Нової Української Школи – це необхідна основа для сміливих і успішних кроків у своє майбутнє. Всі  інші здобутки у сфері компетентності може принести людині лише наполеглива цілеспрямована праця, бажання вчитися і ділитися досвідом з іншими.

Випускник школи має міцні знання і вміло користується ними. Знання та вміння отримані учнем тісно взаємопов’язані з його ціннісними орієнтирами.

Набуті життєві компетентності  випускник вміло використовує для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Він вміє критично мислити, логічно обґрунтовувати позицію, виявляти ініціативу, творити, вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення.

Наш випускник – це передусім людина творча, з великим потенціалом саморозвитку та самореалізації, широким спектром особистості:

  • випускник школи добре проінформована особистість;
  • прагне до самоосвіти та вдосконалення;
  • готовий брати активну участь у суспільно-культурному  житті  громади, держави ;
  • є свідомим громадянином, готовим відповідати за свої вчинки;
  • свідомо ставиться до свого здоров’я та довкілля;
  • мислить креативно, використовуючи увесь свій творчий потенціал.

 

Випускник компетентний у ставленні до життя — реалізує себе через самопізнання, саморозуміння та інтелектуальну культуру.

Випускник початкових класів має знання, уміння та навички, передбачені стандартом  початкової освіти. Вінупевнений у собі, старанний, працелюбний, самостійний, дисциплінований,  вмотивований на досягнення успіху, вміє слухати і чути, критично мислити і має почуття самоконтролю,  навички навчальної діяльності,  культуру поведінки і мови, основи особистої гігієни і здорового способу життя.

Випускник базової основної школи  володіє певними яко­стями і вміннями на рівні вимог державних освітніх стандартів  успішно засвоює загальноосвітні програми з усіх предметів шкільного навчального плану; має систему розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію, визначення головного); володіє  основами комп’ютерної грамотності; знає свої громадянські права і вміє  їх реалізувати;оцінює свою діяльність з погляду моральності та етичних цінностей; дотримується правил культури поведінки і спілкування; веде здоровий спосіб життя; готовий до форм і методів навчання, використовуваних у старших класах.

Наш випускник - свідомий громадянин  і патріот своєї країни, готовий до сміливих і успішних кроків у  майбутнє.

 

    1. Цілі та задачі освітнього процесу

Цілі та задачі освітнього процесу на кожному рівні реалізації освітніх програм повинні бути обумовлені "моделлю" випускника, призначенням і місцем школи в освітньому просторі села, ОТГ, району. Вони повинні бути сформульовані конкретно, бути вимірними, досяжними, визначеними за часом, несуперечливими по відношенню одна до одної. Інакше кажучи, відповідати загальним вимогам, що пропонуються до визначення цілей і задач.

Перед закладом освіти поставлені такі цілі освітнього процесу:

1.Забезпечити засвоєння учнями обов'язкового мінімуму змісту початкової, основної, середньої (повної) загальної освіти на рівні вимог державного освітнього стандарту;

2.Гарантувати наступність освітніх програм усіх рівнів;

3.Створити основу для адаптації учнів до життя в суспільстві, для усвідомленого вибору та наступного засвоєння професійних освітніх програм;

4.Формувати позитивну мотивацію учнів до навчальної діяльності;

5.Забезпечити соціально-педагогічні відносини, що зберігають фізичне, психічне та соціальне здоров'я учнів;

6. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників шляхом своєчасного та якісного проходження курсів перепідготовки;

7.Проведення атестації та сертифікації педагогів;

8.Цілеспрямоване вдосконалення навчально-матеріальної бази школи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІ.

ВИМОГИ ДО ОСІБ,

ЯКІ МОЖУТЬ РОЗПОЧАТИ НАВЧАННЯ

ЗА ОСВІТНЬОЮ ПРОГРАМОЮ

 

 У відповідності  до Закону України «Про освіту» початкова освіта здобувається, як правило, з шести років.

Діти, яким на 1 вересня поточного навчального року виповнилося сім років, повинні розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року. Діти, яким на 1 вересня поточного навчального року не виповнилося шести років, можуть розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють, якщо їм виповниться  5 років і 8 місяців. Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової освіти з іншого віку.

Базова середня освіта здобувається після здобуття початкової освіти.

Діти, які здобули початкову освіту на 1 вересня поточного навчального року повинні розпочинати здобуття базової середньої освіти цього ж навчального року.

Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти за інших умов.

 

 

РОЗДІЛ ІІІ.

ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ

НАВЧАЛЬНОГО НАВАНТАЖЕННЯ

 

Клас

Годин на навчальний рік

1

805

2

875

3

875

4

875

5

1085

6

1032,5

7

1085

8

1102,5

9

1155

Всього: 9

8890

3.1. Навчальний план

Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Навчальні плани основної школи передбачають реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Вони охоплюють інваріантну складову, сформовану на державному рівні, яка є спільною для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і форм власності, та варіативну складову.

Варіативна складова навчального плану використовується на:

  • підсилення предметів інваріантної складової;
  • запровадження курсів за вибором.

Варіативність змісту базової середньої освіти реалізується також через запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку наскрізних умінь тощо.

 

Розподіл навчального часу

для учнів 1 – 4 класів

за програмою «Нова українська школа - 2» (за Р.Шияном)

 

 

Освітні галузі

Навчальні предмети

Кількість годин на тиждень у класах

1

2

3

4

Кількість учнів у класі

5

5

6

5

Рідномовна освіта

(українська мова та література)

Українська мова

5

 

5

 

5

 

5

Іншомовна освіта

Іноземна мова

2

3

3

3

Математична

Математика

3+1

3+1

4+1

4+1

Мовно-літературна

(література)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я досліджую світ*

2

2

2

2

Математична

1

1

1

1

Природнича

4

 

 

4

 

 

 

1

 

 

4

 

 

4

Соціальна і здоровязбережувальна

Громадянська та історична

Технологічна

Інформатична

-

-

Мистецька

-

-

-

 -

Фізкультурна

-

-

-

 -

Інформатична

Інформатика

-

-

1

1

Мистецька

Мистецтво** (інтегрований предмет)

2

 

2

2

 

2

 

Фізкультурна

Фізична культура ***

3

3

3

3

Усього

22

24

25

25

Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять

1

1

1

1

Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня

20

22

23

23

Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи)

23

25

26

26

 

1 – 3 класи

*Орієнтовний розподіл годин між освітніми галузями в рамках цього інтегрованого предмета: мовно-літературна - 2; математична-1; природнича, технологічна, інформатична, соціальна і здоровʹязбережна громадянська та історична – разом 4 для 1 класу, 5 – для 2 -4 класу

**Інтегрований предмет або окремі предмети «Образотворче мистецтво» і «Музичне мистецтво»

***Години, передбачені для фізичної культури, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів, але обов'язково фінансуються

4 клас

* Орієнтовний розподіл годин між освітніми галузями в межах інтегрованого навчального предмета «Я пізнаю світ»:

1 клас: мовно-літературна освітня галузь — 1 год/тижд.; природнича, технологічна, соціальна і здоров’язбережувальна, громадянська та історична освітні галузі — разом 4 год/тижд.; математична освітня галузь — 1 год/тижд.; мистецька освітня галузь — 1 год/тижд.; фізкультурна освітня галузь — 1 год/тижд.;

2‒4 класи: мовно-літературна освітня галузь — 1 год/тижд.; природнича, технологічна, соціальна і здоров’язбережувальна, громадянська та історична освітні галузі — разом 4,5 год/тижд.; математична освітня галузь — 1,5 год/тижд.; мистецька освітня галузь — 1 год/тижд.; фізкультурна освітня галузь — 1 год/тижд.

** Інтегрований предмет або окремі предмети «Образотворче мистецтво» і «Музичне мистецтво».

*** Години, передбачені для фізичної культури (предмети «Я пізнаю світ» (1 год/тижд.) та «Фізична культура» (2 год/тижд.), не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів, але обов’язково фінансуються.

 

Програма початкової освіти   окреслює   підходи до   організації   єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової  освіти.

Початкова освіта здобувається  з шести років (відповідно до Закону України «Про освіту»).

Програма визначає загальний обсяг навчального навантаження на тиждень,  забезпечує взаємозв’язки окремих предметів, курсів за вибором,  їх інтеграцію  та логічну послідовність  вивчення які будуть   подані в рамках навчальних планів:

для 1-го класу у відповідності до Державного стандарту початкової  освіти (постанова КМУ від 21.02.2018 № 87) та Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти, які працюють за науково-педагогічним проектом «Інтелект України»

Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:

  • мовно-літературна - включає українську мову та літературу, іноземну мову (англійська);
  • математична - спрямована на формування математичної та інших ключових компетентностей; 
  • природнича - має на меті формування компетентностей в галузі природничих наук, основи наукового світогляду, становлення відповідальної  природоохоронної поведінки   у навколишньому світі;
  • технологічна -  формування компетентностей в галузі техніки і технологій, здатності до зміни навколишнього світу засобами сучасних технологій;
  • інформативна -формування інформаційно-комунікаційної компетентності,  здатності до розв’язання проблем з використанням цифрових пристроїв  для розвитку,  самовираження,   здобуття навичок безпечної  діяльності в інформаційному суспільстві;
  • соціальна і здоров’язбережувальна - формування соціальної компетентності, активної громадянської позиції, підприємливості, розвиток самостійності, застосування моделі здорової та безпечної поведінки, збереження власного здоров’я та здоров’я інших;
  • громадянська та історична - формування громадянської та інших компетентностей,  готовності до змін шляхом осмислення зв’язків між минулим і сучасним життям, активної громадянської позиції, набуття досвіду життя в соціумі з урахуванням демократичних принципів;
  • мистецька - формування цінностей у процесі пізнання мистецтва та художньо-творчого самовираження, поваги до національної та світової мистецької спадщини;
  • фізкультурна - формування   мотивації   до занять фізичною культурою і спортом для забезпечення гармонійного фізичного розвитку,  вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок.

Мовно-літературна освітня галузь  реалізується через предмети: українська мова, українська література, іноземна мова(англійська). Математична освітня галузь через предмет – математика. Природнича, громадянська, історична та мистецька реалізується через інтегрований предмет – я досліджую світ.

 

Розподіл навчального часу

для учнів 5 – 9 класів

 

Освітні галузі

Навчальні предмети

Кількість годин на тиждень по класах:

5 клас

6 клас

7 клас

8 клас

9 клас

Кількість учнів у класі

 

7 учнів

7 учнів

7 учнів

5

учнів

5

учнів

Інваріантна складова

Мови і літератури

Українська мова

4

3,5

2,5

2

2

Українська література

2

2

2

2

2

Іноземна мова (англійська)

3,5

3

3

3

3

Зарубіжна література

1,5

2

2

2

2

Суспільство-знавство

Історія України

1

2

1

1,5

1,5

Всесвітня історія

-

-

1

1

1

Основи правознавства

-

-

-

-

1

Мистецтво

Музичне мистецтво

-

-

1

-

-

Мистецтво

2

2

-

1

1

Образотворче мистецтво

-

-

1

-

-

Математика

Математика

6

4

-

-

-

Алгебра

-

-

2

2

2

Геометрія

-

-

2

2

2

Природознавство

Інтегрований курс «Пізнаємо природу»

3

-

-

-

-

Хімія

-

-

1,5

2

2

Географія

-

2

2

2

1,5

Біологія

-

2

2

2

2

Фізика

-

-

2

2

3

Технології

Трудове навчання

-

2

1

1

1

Технології

1

 

 

 

 

Інформатика

1,5

1

1

2

2

Соціальна та здоров’язбережувальна, Фізична культура

Основи здоров’я

-

1

1

1

1

Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут»

1

-

-

-

-

Етика

0,5

-

-

-

-

Фізична культура

4

3

3

3

3

 

Разом

27+4

26,5+3

28+3

28,5+3

30+3

 

Гранично допустиме навчальне навантаження на учня

28

31

32

33

33

 

Всього

31

29,5

31

31,5

33

               

 

Освітня програма базової середньої освіти   окреслює  організацію закладом  єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти і складена відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405)з навчанням українською мовою.

Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру другого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Навчальний план  основної школи передбачає реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Він охоплює інваріантну складову, сформовану на державному рівні.

 

 

 

РОЗДІЛ IV.

ОПИС ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ

ЗА ОСВІТНІМИ ГАЛУЗЯМИ

 

Результати мовно-літературної освітньої галузі (українська мова, українська література, зарубіжні літератури (у перекладі українською мовою) для класів (груп) з українською мовою навчання) передбачають, що учень:

  • взаємодіє з іншими особами в усній формі, сприймає і використовує інформацію для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях;
  • сприймає, аналізує, інтерпретує, критично оцінює інформацію в текстах різних видів, зокрема інформаційних та художніх текстах класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), медіатекстах, та використовує інформацію для збагачення власного досвіду і духовного розвитку;
  • висловлює власні думки, почуття, ставлення та ідеї, взаємодіє з іншими особами у письмовій формі, зокрема інтерпретуючи інформаційні та художні тексти класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних); у разі потреби взаємодіє з іншими особами в цифровому просторі, дотримується норм літературної мови;
  • досліджує індивідуальне мовлення, використовує мову для власної мовної творчості, спостерігає за мовними та літературними явищами, аналізує їх.

 

Результати навчання учнів з мовно-літературної освітньої галузі (іншомовна освіта) передбачають, що учень:

  • сприймає усну інформацію та письмові тексти іноземною мовою в умовах безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування;
  • взаємодіє з іншими особами в усній і письмовій формі та в режимі реального часу засобами іноземної мови;
  • надає інформацію, висловлює думки, почуття та ставлення іноземною мовою.

 

Результати навчання учнів з математичної освітньої галузі передбачають, що учень:

  • досліджує проблемні ситуації та виокремлює проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;
  • моделює процеси і ситуації, розробляє стратегії, плани дій для розв’язання проблем;
  • критично оцінює процес і результат розв’язання проблем;
  • розвиває математичне мислення для пізнання і перетворення дійсності, володіє математичною мовою.

 

Результати навчання учнів з природничої освітньої галузі передбачають, що учень:

  • пізнає світ природи засобами наукового дослідження;
  • опрацьовує, систематизує та представляє інформацію природничого змісту;
  • усвідомлює закономірності природи, роль природничих наук і техніки в житті людини; відповідально поводиться для забезпечення сталого розвитку суспільства;
  • розвиває власне наукове мислення, набуває досвіду розв’язання проблем природничого змісту (індивідуально та у співпраці з іншими особами).

 

Результати навчання учнів з технологічної освітньої галузі передбачають, що учень:

  • формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності;
  • творчо застосовує традиційні і сучасні технології;
  • ефективно використовує техніку, технології та матеріали без заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу;
  • турбується про власний побут, задоволення власних потреб та потреб інших осіб.

 

Результати навчання учнів з інформатичної освітньої галузі передбачають, що учень:

  • знаходить, аналізує, перетворює, узагальнює, систематизує та подає дані, критично оцінює інформацію для розв’язання життєвих проблем;
  • створює інформаційні продукти і програми для ефективного розв’язання задач/проблем, творчого самовираження індивідуально та у співпраці з іншими особами за допомогою цифрових пристроїв чи без них;
  • усвідомлено використовує інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації, спілкування та співпраці як творець та (або) споживач, а також самостійно опановує нові технології;
  • усвідомлює наслідки використання інформаційних технологій для себе, суспільства, навколишнього природного середовища, дотримується етичних, культурних і правових норм інформаційної взаємодії.

 

Результати навчання учнів із соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі передбачають, що учень:

  • турбується про особисте здоров’я та безпеку, уникає факторів ризику, реагує на фактори і діяльність, що становить загрозу для власного і суспільного життя, здоров’я, добробуту;
  • визначає альтернативи, прогнозує наслідки, приймає рішення для власної безпеки та безпеки інших осіб, здоров’я і добробуту;
  • усвідомлює цінність та дотримується здорового способу життя, аналізує та оцінює наслідки і ризики для здоров’я і суспільства;
  • виявляє підприємливість та поводиться етично для поліпшення здоров’я, безпеки і добробуту власного та інших осіб.

 

Результати навчання учнів з громадянської та історичної освітньої галузі передбачають, що учень:

  • мислить історико-хронологічно, орієнтується в історичному часі, встановлює причиново-наслідкові зв’язки між подіями, явищами і процесами, діяльністю людей та її результатами в часі, виявляє зміни і тривалість у житті суспільства;
  • мислить геопросторово, орієнтується в соціально-історичному просторі, виявляє взаємозалежність розвитку суспільства, господарства, культури і навколишнього природного середовища;
  • мислить критично, працює з різними джерелами інформації та формулює історично обґрунтовані запитання;
  • мислить системно, виявляє взаємозв’язок, взаємозалежність та взаємовплив історичних подій, явищ, процесів, постатей у контексті відповідних епох; розуміє множинність трактувань минулого і сучасного та зіставляє їх інтерпретації;
  • усвідомлює власну гідність, реалізує власні права і свободи, поважає права і гідність інших осіб, виявляє толерантність, протидіє проявам дискримінації;
  • дотримується демократичних принципів, конструктивно взаємодіє з іншими особами, спільнотою закладу освіти, місцевою громадою і суспільством, долучається до розв’язання локальних, загальнонаціональних і глобальних проблем, усвідомлює необхідність утвердження верховенства права і дотримання правових норм для забезпечення сталого розвитку суспільства.

 

Результати навчання учнів з мистецької освітньої галузі  передбачають, що учень:

  • пізнає різні види мистецтва, інтерпретує художні образи, набуває досвіду емоційних переживань, розвиває ціннісне ставлення до мистецтва;
  • формує художньо-образне, асоціативне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва;
  • пізнає себе через взаємодію з різноманітними мистецькими об’єктами, розвиває емоційний інтелект;
  • використовує інформаційне середовище у власній творчості і художній комунікації.

 

Результати навчання учнів з освітньої галузі фізичної культури передбачають, що учень:

  • формує власну психічну та соціально-психологічну сфери особистості засобами фізичного виховання;
  • систематично займається фізичною культурою, володіє технікою фізичних вправ;
  • усвідомлює значення фізичної/рухової активності для підтримання стану здоров’я та задоволення у процесі фізичного виховання.

 

РОЗДІЛ V.

ПЕРЕЛІК ТИПОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ

ТА МОДЕЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ

Програми для учнів 1 – 3 класів

Освітня програма «Нова українська школа-2» цикл І (1-2 класи), цикл ІІ (3-4 класи) - (наук.кер. Р.Шиян.)

Програми для учнів 5 класу

Предмет

Автор/автори

модельної начальної програми

1

Українська мова

Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

2

Українська література

Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б. ./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

3

Іноземна (англ) мова

./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

4

Зарубіжна література

Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мецевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П., Рудніцька Н.І., Туряниця В.Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джабекова Т.В. ./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

5

Математика

Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Пихтар М.П., Рубльов БВ., Семенов В.В., Якір М.С. ./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

6

Вступ до історії та громадянської освіти

Гісем О.В., Мартинюк О.О. ./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

7

Мистецтво

Масол Л.М., Просіна О.В. ./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

8

Пізнаємо природу

Біда Д.Д., Гільберт Т.Г., Колісник Я.І.

9

Здоров’я, безпека та добробут

Гущина Н.І., Василашко І.П./ Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

10

Етика

Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю. ./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

11

Інформатика

Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакодько В.В. ./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

12

Технології

./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

13

Фізична культура

Педан О.С., Коломоєць Г.А., Боляк А.А., Ребрина А.А., Деревянко В.В., Стеценко В.Г., Остапенко О.І., Лакіза О.М., Косик В.М. ./Наказ МОН від 12.07.2021 року № 795

 

Програми для 6-9 класів

(Наказ МОН № 804 від 07.06.2017 р. та № 1407 від 23.10.2017 р.)

п/п

Предмет

Автор

1

Українська мова

 

Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами,   затвердженими наказом  МОН України від 07.06.2017 № 804

2

Українська література

Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами,   затвердженими наказом  МОН України
від 07.06.2017 №804

3

Англійська мова

Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 5-9 класи»,  К., 2017 р.;

4

Світова література

Світова література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013  зі змінами,  затвердженими наказом  МОН від 07.06.2017 № 804

5

Правознавство

Навчальна програма з основ правознавства

6

Історія України. Всесвітня історія

Історія України. Всесвітня історія. 5–9 класи», затверджені Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р. № 804

7.

Математика

Математика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бурда М.І., Мальований Ю.І., Нелін Є.П., Номіровський Д.А., Паньков А.В., Тарасенкова Н.А., Чемерис М.В., Якір М.С.)

8

Музичне мистецтво

«Мистецтво. 5-9 класи» (авт. Л. Масол, О. Коваленко, Г. Сотська, Г. Кузьменко, Ж. Марчук, О. Константинова, Л. Паньків, І. Гринчук, Н. Новикова, Н. Овіннікова)

9

Образотворче мистецтво

«Мистецтво. 5-9 класи» (авт. Л. Масол, О. Коваленко, Г. Сотська, Г. Кузьменко, Ж. Марчук, О. Константинова, Л. Паньків, І. Гринчук, Н. Новикова, Н. Овіннікова)

10

Мистецтво

«Мистецтво. 5-9 класи» (авт. Л. Масол, О. Коваленко, Г. Сотська, Г. Кузьменко, Ж. Марчук, О. Константинова, Л. Паньків, І. Гринчук, Н. Новикова, Н. Овіннікова)

11

Природознавство

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.Природознавство.5 клас. (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.

12

Біологія

Програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.

13

Фізика

Оновлена  навчальна програма, затвердженою наказом
МОН України від 07.06.2017 р. № 804

14

Хімія

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804.

15

Основи здоров’я

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи здоров’я. 5– 9 класи.

16

Трудове навчання

«Навчальна програма з трудо­вого навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. 5 – 9 класи» (оновлена),

17

Інформатика

5-6кл Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Інформатика. (для учнів, які вивчали інформатику  в 2-4 кл) затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804.

18

Інформатика

7-9 кл Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.5-9 класи. Інформатика. затверджена наказом МОН України від 23.11.20111392.

19

Географія

 

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6 - 9 класи(зі змінами згідно наказу № 804 від 07.06.2017р.)

20

Фізична культура

«Фізична культура» для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів

21

Трудове навчання

 «Навчальна програма з трудо­вого навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. 5 – 9 класи» (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

 

РОЗДІЛ VI.

ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

 

Проблемна тема, над якою працюватиме педагогічний колектив Драбівської гімназії у 2022/23 н.р., - «Підвищення якості надання освітніх послуг через впровадження в освітній процес сучасних освітніх технологій».

 

6.1. Форми організації освітнього процесу

Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку:

  • формування компетентностей;
  • розвитку компетентностей;
  • перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;
  • корекції основних компетентностей;
  • комбінований урок.

Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо.

Засвоєння нового матеріалу можна проводити на лекції, конференції, екскурсії і т. д. Для конференції, дискусії вчителем або учнями визначаються теми доповідей учнів, основні напрями самостійної роботи.

На навчальній екскурсії учні отримують знання, знайомлячись із експонатами в музеї, з роботою механізмів на підприємстві, спостерігаючи за різноманітними процесами, що відбуваються у природі.

Консультації проводяться з учнями, які не були присутні на попередніх уроках або не зрозуміли, не засвоїли зміст окремих предметів.

Розвиток і корекцію основних компетентностей можна, крім уроку відповідного типу, проводити на семінарі, заключній конференції, екскурсії тощо.

Семінар як форма організації об'єднує бесіду та дискусію учнів. Заключна конференція може будуватися як у формі дискусії, так і у формі диспуту, на якому обговорюються полярні точки зору. Учитель або учні підбивають підсумки обговорення і формулюють висновки. З метою засвоєння нового матеріалу та розвитку компетентностей крім уроку проводяться навчально-практичні заняття. Ця форма організації поєднує виконання різних практичних вправ, експериментальних робіт відповідно до змісту окремих предметів, менш регламентована й має акцент на більшій самостійності учнів в експериментальній та практичній діяльності.

Досягнуті компетентності учні можуть застосувати на практичних заняттях і заняттях практикуму. Практичне заняття - це така форма організації, вякій учням надається можливість застосовувати отримані ними знання у практичній діяльності. Експериментальні завдання, передбачені змістом окремих предметів, виконуються на заняттях із практикуму (виконання експериментально-практичних робіт).

Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року. Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.

Методи навчання

Залежно від активності на уроках, методи поділяють на активні й пасивні.

Активні методи навчання сприяють активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів. Вони спираються на творче, продуктивне мислення. Їх класифікують на:

неімітаційні:  проблемна лекція, дискусія, мозковий штурм, практикум;

імітаційні

  • неігрові: аналіз конкретних ситуацій, аналіз педагогічних завдань;
  • ігрові: рольова гра, ігрове проектування, ділова гра, тренінг.

Пасивні методи навчання — застосування яких дає змогу учням сприймати навчальну інформацію на слух або зір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ VII.

ОПИС ІНСТРУМЕНТАРІЮ ОЦІНЮВАННЯ

 

Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:

  • кадрове забезпечення освітньої діяльності;
  • навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;
  • матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;
  • якість проведення навчальних занять;
  • моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).

Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:

  • оновлення методичної бази освітньої діяльності;
  • контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
  • моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;
  • створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.

Освітня програма закладу  передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

Система та загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів визначають загальні підходи до оцінювання результатів навчання учнів у закладах освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, державної та комунальної власності (далі - заклад освіти), встановлюють відповідність між вимогами до результатів навчання учнів, визначених державними стандартами, та показниками їх вимірювання та застосовуються для всіх форм здобуття повної загальної середньої освіти.

Оцінювання результатів навчання здійснюється згідно наказу МОН № 371 від 13.07.2021 року для:

  • учнів 1 і 2 класів, які здобувають освіту відповідно до Державного стандарту початкової освіти, у вигляді вербальної характеристики;
  • учнів 3 і 4 класів НУШ - у вигляді рівневої шкали за чотирма рівнями(додаток А);
  • для учнів 5 класу НУШ відповідно Державного стандарту базової середньої освіти затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898 та методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти згідно наказу № 289 від 1 квітня 2022 року
  • учнів 6-11(12-х) класів, які здобувають освіту відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392, - у вигляді 12-бальної шкали за чотирьма рівнями (додаток Б).

Кожний наступний рівень містить вимоги до попереднього, а також додає нові.

 Обов’язковому оцінюванню підлягають результати навчання учнів з предметів (інтегрованих курсів) інваріантного складника (базових та обов’язково-вибіркових предметів) навчального плану як складової освітньої програми.

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне, поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання, державна підсумкова атестація, у тому числі у формі зовнішнього незалежного оцінювання.

Формувальне, поточне та підсумкове оцінювання результатів навчання учнів на предмет їх відповідності вимогам навчальної програми, вибір форм, змісту та способу оцінювання здійснюють педагогічні працівники.

Поточне та підсумкове оцінювання може здійснюватися у таких формах: усній (зокрема шляхом індивідуального, групового та фронтального опитування); письмовій (зокрема шляхом виконання діагностичних, самостійних та контрольних робіт, тестування); цифровій (зокрема шляхом тестування в електронному форматі); графічній (зокрема шляхом організації роботи з діаграмами, графіками, схемами, контурними картами); практичній (зокрема шляхом організації виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних проектів, роботи з біологічними об’єктами, виготовлення виробів) та інших.

Рівні результатів навчання учнів визначаються за:

  • сформованістю пізнавальної діяльності (мотивації пізнання, сприймання, осмислення, перетворення знання, практичної діяльності);
  • сформованістю знань, умінь, ціннісних ставлень як складників ключових і предметних компетентностей;
  • володінням розумовими операціями: вмінням аналізувати, синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо; пізнавальною активністю; мірою самостійності та творчості у виконанні навчальних завдань;
  • сформованістю вміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, висувати і формулювати гіпотези.

 У початкових класах здійснюється формувальне та підсумкове оцінювання результатів навчання учнів НУШ. Формувальне оцінювання допомагає відстежувати особистісний розвиток здобувачів освіти і хід опановування ними навчального досвіду як основи компетентності, вибудовувати індивідуальну траєкторію особистості.

Критерії до формувального оцінювання розробляються вчителем самостійно до кожного виду роботи та виду діяльності учнів з урахуванням їхніх індивідуальних здібностей та темпу оволодіння навчальним матеріалом.

Підсумкове оцінювання орієнтовано на співвіднесення результатів навчання учнів з обов’язковими результатами навчання, визначеними державним стандартом.

У 1 і 2 класах підсумкове оцінювання здійснюється із застосуванням вербальної характеристики особистих досягнень. Результати навчання учнів позначаються словами: «має значні успіхи», «демонструє помітний прогрес», «досягає результату з допомогою вчителя», «потребує значної уваги і допомоги». У 3 і 4 класах підсумкове оцінювання здійснюється за рівневою шкалою, результати навчання учнів позначаються словами або відповідними літерами: «початковий (П)», «середній» (С), «достатній» (Д), «високий (В)».

Результати навчання учнів позначаються цифрами від 1 до 12, якщо оцінювання здійснюється за 12-бальною шкалою.

Результати підсумкового оцінювання, державної підсумкової атестації фіксуються у класному журналі, свідоцтві досягнень та додатку до документів про базову середню освіту відповідно до законодавства.

Результати навчання учнів 1-2 класів НУШ фіксуються тільки у свідоцтві досягнень. У разі неатестації учня (учениці) за підсумкове оцінювання у класному журналі та свідоцтві досягнень робиться відповідний запис «н/а» (неатестований/неатестована).

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ

оцінювання результатів навчання

учнів 3-4-х класів НУШ

Рівні результатів навчання

 

Загальна характеристика

І. Початковий

Учень/учениця володіє вміннями на рівні копіювання зразка виконання певної навчальної дії; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання, потребує детального кількаразового їх пояснення; не завжди виявляє та розуміє власні помилки, навіть після допомоги вчителя; ситуативно розпізнає проблемну ситуацію; відтворює основний навчальний матеріал, іноді лише з допомогою вчителя; не виявляє бажання та ініціативи в здобутті нових знань, оволодінні новими вміннями; епізодично виявляє інтерес до емоційно забарвленої інформації або видів діяльності; емоційне задоволення виявляє лише в ігровій діяльності та під час розваг

II. Середній

Учень/учениця повторює за зразком певну операцію, дію; будує відповідь у засвоєній послідовності; виконує навчальні дії за алгоритмом; вносить коректні уточнення і виправляє помилки після допомоги вчителя; розпізнає проблемну ситуацію, але не може сформулювати гіпотезу, не завжди може визначати шляхи розв’язання проблемної ситуації; відтворює основний навчальний матеріал, здійснює пошукову діяльність з допомогою вчителя; епізодично демонструє потребу у процесі пізнавальної діяльності, цікавиться особисто значущою інформацією; виявляє допитливість, ставить запитання, переважно щодо уточнення інформації; може виявляти ініціативу в окремих видах діяльності; епізодично демонструє позитивні емоції у процесі навчальної діяльності

III. Достатній

Учень/учениця демонструє вміння свідомого вибору способу дії у стандартних ситуаціях; висловлює власні думки, твердження, ілюструє їх окремими прикладами; під час відповіді відтворює навчальний матеріал в іншій послідовності або своїми словами, не змінюючи логічних зв’язків; самостійні роботи виконує із незначною допомогою вчителя; вносить уточнення, виправляє помилки в усній відповіді/ письмовій роботі самостійно; складає план роботи для розв’язання проблемної ситуації, висуває гіпотези, розв’язує проблемні ситуації у співпраці з учителем; виявляє потребу у пізнавальній діяльності, самостійно здобуває особисто значущу інформацію; виявляє інтерес до різних видів навчально-пізнавальної діяльності, ставить багато запитань, спрямованих на усвідомлення сутності понять та явищ; демонструє позитивні емоції в процесі успішного виконання навчальних завдань та розв’язання проблемних ситуацій

IV. Високий

Учень/учениця демонструє уміння свідомого вибору способу дії в нових ситуаціях (нестандартних); аналізує, класифікує, узагальнює об’єкти, які охоплюються засвоєними поняттями; вільно висловлює власні думки, ілюструє прикладами власні відповіді, судження; самостійні роботи виконує під опосередкованим керівництвом учителя; аналізує власні відповіді (письмові роботи), вносить коригування та уточнення (за потреби); обґрунтовує способи розв’язання навчальних (життєвих) проблем та ситуацій, використовуючи набуті знання, власний досвід; висуває гіпотези, розв’язує проблемні ситуації, виконує дослідницькі та творчі навчальні завдання; виявляє потребу у здобутті нових знань, оволодінні новими уміннями; виявляє інтерес до різних видів навчально-пізнавальної діяльності, ставить запитання, орієнтовані на розкриття причинно-наслідкових зв’язків та закономірностей; виявляє ініціативність та інтерес до різних видів навчальної діяльності, бере на себе відповідальність.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  Б

 

ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ

оцінювання результатів навчання учнів 5-11 (12-х),

які здобувають освіту відповідно

до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти,

затвердженого постановою Кабінету Міністрів України

від 23 листопада 2011 року № 1392

Рівні результатів навчання

Бал

Загальна характеристика

 

І. Початковий

1

Учень/учениця розрізняє об’єкти вивчення

2

Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об’єкт вивчення

3

Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання

ІІ.Середній

4

Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію

5

Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило

6

Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком

ІІІ. Достатній

7

Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії

8

Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв’язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності

9

Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує 2 загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією

IV. Високий

10

Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення

11

Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв’язує проблеми

12

Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В освітній програмі Драбівської гімназії

Набутівської сільської ради

Черкаського району Черкаської області

На 2022/2023 навчальний рік

пронумеровано, прошнуровано

37 (тридцять сім) сторінок

 

 

 

 

Директор гімназії ____________________В. І. Савченко

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень