Поради читачам
Заповіді справжнього читача
- Пам’ятай, щочитання – одна з найважливіших, найпотрібніших, найсерйозніших робіт не “між іншим”.
- Навчися користуватися змістом книги.
- Хоча б одну з читаних тобою останнім часом книг читай з закладкою, помітками олівцем, повертайся іноді до прочитаного.
- Закриваючи книгу, навіть прочитавши тільки частину її, подумай, що запам’яталося, схвилювало, налякало, утішило, вразило, здивувало.
- Не залишай книгу не дочитаною без серйозних причин.
- Постарайся самостійно розібратися у всьому, пояснення незрозумілих слів шукай у тлумачних словниках.
- Книга добре і надовго запам’ятовується, якщо її розповісти другові, батькам.
Правила поводження з книгою
1. Обгорни книгу в папір – не бруднитиметься обкладинка.
2. Не читай книгу під час їжі – можеш забруднити її.
3. Бери книжку завжди чистими руками, не слинь пальців, коли перегортаєш сторінки – від цього сторінки брудняться.
4. Не клади в книгу олівці, ручки та інші товсті предмети – від цього рветься палітурка.
5. Не загинай ріжків на сторінках книг – ріжки відриваються і псується книга – користуйся закладкою
6. Не рви сторінок, не малюй, не пиши нічого в книзі, не роби в ній ніяких поміток ручкою.
7. Не перегинай книгу – від цього вириваються сторінки.
8. Перегортаючи прочитану сторінку, держи її за верхній край.
9. Не читай книгу на сонці – від цього вигорають сторінки
Як вибирати книгу
Книг дуже багато. Прочитати всі просто неможливо. Отже треба вибрати найцікавіші з них, найпотрібніші. А як це зробити?
1. Зверніть увагу на елементи книги, це:
- обкладинка;
- корінець;
- сторінки;
- ілюстрації;
- титульна сторінка.
2. На титульній сторінці розміщені вихідні дані про книгу, це:
- автор книги;
- для якого віку видана книга;
- назва книги;
- коли вийшла з друку і де саме;
- яке видавництво її друкувало.
3. З другої сторонни титульної сторінки поміщена коротка анотація на книгу (про що розповідається в книзі, хто художник і інші дані)
4. На початку книги є передмова, з неї ви дізнаєтесь про автора книги, які книги вінще написав.
5. В кінці книги є зміст. Він теж розкриває вам про щ орозповідає книга.
6. Зверніться до книжкових виставок. Книжкові виставки є на різну тематику.
7. Зверніть увагу на рекомендаційні списки літератури. По них можна вибрати цікаву книгу.
8. Каталоги і картотеки, бібліографічні покажчики також допоможуть вам вибрати книгу.
9. Можна вибрати книгу за рекомендацією бібліотекаря або товариша.
Як читати книгу
1. Читати треба не поспішаючи, уважно, замислюючись над кожним незрозумілим словом. Інакше ви неправильно зрозумієте книгу.
2. Розвивайте своє уявлення. Письменник, створюючи художні твори, вибирає самі необхідні і лаконічні слова. Ви бачите великий, незвичайний світ чужими очима того, хто багато подорожував, пережив, багато знає. Прочитавши книгу ви станете досвідченішими.
3. Читайте вдумливо. Зустрівши нову, цікаву думку, постарайтеся зрозуміти її, подумати, чи погоджуєтесь ви з нею. Одна глибоко продумана книга варта багатьох книг, прочитаних поверхово.
4. Поміркуйте, що хотів сказати автор своєю книгою, яка головна думка, ідея.
5. Подумайте і над заголовком книги. Що автор хотів сказати в ній?
6. Уважно розглядайте ілюстрації. Це доповнить ваше уявлення про прочитане, допоможе краще зрозуміти почуття героїв.
7. В багатьох книгах є вступні статті, передмови. Читайте їх. З передмови можна дізнатись для кого призначена книга, про історію її створення, про достовірність фактів описаних в ній.
8. Не в кожній книзі є передмова. В таких випадках треба обов’язково ознайомитися з анотацією (тобто про що розповідається в книзі), розміщеною на звороті титульного аркуша або на передостанній сторінці книжки.
9. Післямова – найчастіше є в книгах, зміст яких начебто не закінчено або якщо доля книжки чи її автора вимагають додаткових пояснень.
10. Ведіть щоденник читання, де записуйте відомості про прочитану книгу. Чим сподобалась книга, які думки вона визвала. Пройде час, забудуться імена героїв, автор і назва книги, а відкриєте щоденник читання і все згадаєте.
Як працювати з підручником
1. Для того, щоб навчитися працювати з підручником, необхідно, насамперед звернути увагу на його структуру. Він складається з великих частин або розділів, які, у свою чергу, поділені на параграфи та підпараграфи. Зроблено це для того, щоб полегшити засвоєння матеріалу. Не прагніть “проковтнути” за один присід зміст усього параграфа. Робіть це поетапно: за один раз уважно й вдумливо прочитуйте не більш ніж підпараграф.
2. Щоб добре засвоїти матеріал підпараграфа, його треба перечитати тричі:
- вперше – щоб усвідомити його загальний зміст і головну ідею.
- вдруге – щоб розібратися з усіма незрозумілостями, з’ясувати зміст незрозумілих понять.
- втретє – здійснюють з метою виокремити в певній послідовності головні питання й тези, які розглядаються у цьому параграфі (скласти план).
3. Не слідзабувати про ілюстрації, які є в підручнику. Вони не тільки допомагають краще зрозуміти матеріал, а й надають додатковуінформацію, є йогодоповненням.
4. Наприкінці кожного параграфа й розділу наведені запитання і завдання. Вони спрямовані на самоперевірку, закріплення й творче застосування вивченого матеріалу, вироблення вмінь і навичок.
5. Кожний розділ підручника закінчується підсумками і висновками, які відтворюють його головний зміст.
6. Нарешті, зверніть увагу й на те, що в підручнику існують певні шрифтові виділення та умовні позначення, які можуть допомогти вам правильно організувати процес засвоєння матеріалу:
- напівжирним шрифтом виділені найважливіші поняття, які треба обов’язково знати.
- дрібнішими літерами може бути набраний додатковий або пояснювальний матеріал, що не є обов’язковим.